Gita Ealynda Pratiwi, Isna and Avita Nurhidayah, Dwi (2021) ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL SPLDV BERDASARKAN TAKSONOMI SOLO. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (3). pp. 1-15. ISSN E-ISSN : 2579-9258 P-ISSN: 2614-3038
Text (surat persetujuan unggah karya ilmiah)
surat keputusan unggah karya ilmiah.pdf Download (46kB) |
|
Text (halaman depan)
halaman depan.pdf Download (1MB) |
|
Text (artikel asli)
artikel asli.pdf Download (270kB) |
|
Text (daftar pustaka)
Daftar Pustaka asli.pdf Download (39kB) |
|
Text (LOA)
LOA.pdf Download (230kB) |
Abstract
Abstract The purpose was to determine the location of students' errors in solving SPLDV questions in terms of the solo taxonomy. Where there are 4 levels of solo taxonomy classification, namely prestructural, unistructural, multistructural, relational, and extended abstract. The method used in this research is descriptive qualitative. The data collected in this study were the results of the written test on the SPLDV material and the results of the interviews. The subjects in this study were class VIII students of SMP N 6 Ponorogo for the 2020/2021 academic year, totaling 6 students. The research step starts from the researcher giving a written test question in the form of a description, totaling 3 with a given time of 60 minutes. Then, 6 students were taken whose answers represented the solo taxonomy level to be interviewed. Data collection in this study was carried out using tests and interviews. Based on the results, it can be shown that students' errors in terms of the solo taxonomy are mostly found at the multistructural level. The students' mistakes at this level are not understanding the problem, not being able to calculate the equations obtained, errors in calculating, and still confused in eliminating equations. Keywords: Error, Taxonomy Solo,SPLDV Abstrak Tujuan penelitian untuk mengetahui letak kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal SPLDV ditinjau dari taksonomi solo . Dimana tingkat klasifikasi taksonomi solo ada 5 yaitu prestruktural, unistruktural, multisruktural, relasional, dan abstrak yang diperluas. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu deskriptif kualitatif. Data yang yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah data hasil tes tertulis tentang materi SPLDV dan hasil wawancara. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP N 6 Ponorogo tahun ajaran 2020/2021 yang berjumlah 6 siswa. Langkah penelitian dimulai dari peneliti memberikan soal tes tulis berupa uraian yang berjumlah 3 dengan waktu yang diberikan 60 menit. Kemudian, diambil 6 siswa yang jawabannya mewakili level taksonomi solo untuk dilakukan wawancara. Pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan menggunakan tes dan wawancara. Berdasarkan hasil yang di dapat menunjukkan bahwa kesalahan siswa ditinjau dari taksonomi solo yang paling banyak terrdapat pada level multistruktural. Kesalahan siswa pada level ini adalah tidak memahami soal, belum mampu menghitung persamaan yang diperoleh, kesalahan dalam menghitung, serta masih kebingungan dalam mengeliminasi persamaan. Kata kunci: Kesalahan, Taksonomi Solo, SPLDV
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kata kunci: Kesalahan, Taksonomi Solo, SPLDV |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Divisions: | Departement of Teacher Training and Education > Department of Mathematics |
Depositing User: | fkip . userfkip |
Date Deposited: | 04 Oct 2021 01:12 |
Last Modified: | 15 Nov 2021 04:16 |
URI: | http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/8166 |
Actions (login required)
View Item |