PENGUATAN NILAI-NILAI PANCASILA DI TK AISYIYAH KENITEN

Faizatur Rofidah, Nabila (2022) PENGUATAN NILAI-NILAI PANCASILA DI TK AISYIYAH KENITEN. Skripsi (S1) thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

[img] Text (Surat Persetujuan Unggah Karya)
SURAT PERSETUJUN.pdf

Download (80kB)
[img] Text
HALAMAN DEPAN.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Bab I)
Bab I.pdf

Download (426kB)
[img] Text (Bab II)
Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (569kB) | Request a copy
[img] Text (Bab III)
Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (367kB) | Request a copy
[img] Text (Bab IV)
Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (591kB) | Request a copy
[img] Text (Bab V)
Bab V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (228kB) | Request a copy
[img] Text (Daftar Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf

Download (368kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf

Download (806kB)
[img] Text (Skripsi Full)
Skripsi Full.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Nabila Faizatur Rofidah. Strengthening Pancasila Values at Kindergarten Aisyiyah Keniten. Thesis. Early Childhood Teacher Education Study Program. Faculty of Teacher Training and Education . Muhammadiyah University of Ponorogo. Supervisor 1. Hadi Cahyono, M.Pd., supervisor 2 Betty Yulia Wulansari, M.Pd This study aims: (1) To find out the process of implementing the inculcation of the Pancasila values of just and civilized humanity in Aisyiyah Keniten Kindergarten. (2) To find out the values in the process of implementing the Pancasila precepts of just and civilized humanity in Aisiyah Keniten Kindergarten. (3) To find out the supporting and inhibiting factors faced in the implementation process of inculcating the Pancasila values of just and civilized humanity in Aisyiyah Keniten Kindergarten. This research is a qualitative research by covering Aisyiyah Keniten Kindergarten students. Data collection techniques using observation and also interviews with principals, teachers and also the students of Kindergarten Aisyiyah Keniten. Activities in research to collect data in the field from data sources. In this study, the data collection techniques used were interview and observation techniques. Next, summarize the data by selecting the main things, focusing on the important things that are relevant to the research topic. The next step is to present the data. In presenting the data of this research is the narrative text. The final step in analyzing qualitative research is drawing conclusions. The results of this study in the process of strengthening the values of Pancasila, the principles of just and civilized humanity in Aisiyah Keniten Kindergarten, found behavior that reflects the principles of fair and civilized humanity in students. There are values contained in the process of strengthening the values of just and civilized humanity in Aisiyah Keniten Kindergarten. There are also supporting and inhibiting factors in the process of strengthening the values of Pancasila, the just and civilized precepts of humanity. ABSTAK Nabila Faizatur Rofidah. Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Di Tk Aisyiyah Keniten. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Paud. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan . Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Pembimbing 1. Hadi Cahyono, M.Pd., pembimbing 2 Betty Yulia Wulansari, M.Pd Penelitian ini bertujuan : (1) Untuk mengetahui proses implementasi penanaman nilai-nilai Pancasila sila kemanusiaan yang adil dan beradab di TK Aisyiyah Keniten. (2) Untuk mengetahui nilaii-nilai dalam proses implementasi Pancasila sila kemanusiaan yang adil dan beradab di TK Aisiyah Keniten. (3) Untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat yang dihadapi dalam proses implementasi penanaman nila-nilai Pancasila sila kemanusiaan yang adil dan beradab TK Aisyiyah Keniten. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan mencakup siswa TK Aisyiyah Keniten. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan observasi dan juga wawancara kepada kepala sekolah, guru dan juga kepada siswa TK Aisyiyah Keniten. Kegiatan dalam penelitian untuk mengumpulkan data di lapangan dari sumber data. Dalam penelitian ini teknik penggumpulan data yang peneliti gunakan adalah teknik wawancara, dan observasi. Selanjutnya merangkum data dengan memilih hal-hal yang pokok, memfokuskan pada hal-hal yang penting yang sesuai dengan topik penelitian. Langkah selanjutnya adalah menyajikan data. Dalam penyajian data penelitian ini adalah dengan teks yang bersifat naratif. Langkah terakhir dalam menganalisis penelitian kualitatif adalah penarikan kesimpulan. Hasil dari penelitian ini dalam proses penguatan nilai-nilai pancasila sila kemanusiaan yang adil dan beradab di TK Aisiyah Keniten di dapati perilaku yang mencerminkan sila kemanusiaan yang adil dan beradab pada diri siswa. Terdapat nilai-nilai yang terkandung dalam proses penguatan nilai-nilai sila kemanusiaan yang adil dan beradab di TK Aisiyah Keniten. Terdapat juga faktor pendukung dan penghambat dalam proses penguatan nilai-nilai pancasila sila kemanusiaan yang adil dan beradab.

Item Type: Thesis (Skripsi (S1))
Uncontrolled Keywords: Pancasila, Sila Kemanusiaan yang Adil dan Beradab, Anak Usia Dini
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Faculty of Social Science and Political Science > Department of Communication Science
Depositing User: fkip . userfkip
Date Deposited: 27 Sep 2022 05:28
Last Modified: 27 Sep 2022 05:34
URI: http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/10440

Actions (login required)

View Item View Item